Als BATC therapeut werk ik volgens de 5 Natuurgerichte Principes cq Natuurgeneeskundige theorie volgens BATC
-
ENERGIE
Alles in en om ons heen bestaat uit energie. De basis van leven is energie. Wereldwijd wordt energie gezien als basis van het leven. Energie vormt de basis bij de behandelingen van de BATC therapeut. Zo is er grofstoffelijke energie die zich bevindt in materie, zoals bijvoorbeeld ons lichaam. Daarnaast heb ook fijnstoffelijke energie die zich bevindt in alles wat ‘niet zichtbaar’ is, denk bijvoorbeeld aan de ‘lege ruimte’ om ons heen, onze chakra’s en ons auraveld. De energiestromen in en om ons lichaam zijn noodzakelijk om te kunnen functioneren. Het energetisch systeem, zoals de chakra’s en de meridianen, kan bij een tekort aan energie namelijk niet optimaal werken. Hierdoor ontvangt het zenuwstelsel onvoldoende informatie en kunnen de organen en weefsels ontregeld raken. Als een blokkade de energiestroom afsluit, kunnen dan ook emotionele en fysieke klachten ontstaan. Het heeft daarom prioriteit om de geblokkeerde energie weer in beweging te brengen en/of energie toe te voeren. Zonder energie kan er namelijk geen genezing plaatsvinden.
-
PRIKKELOVERDRACHT
De stroming van energie vindt plaats in alle lagen van ons lichaam. Het zenuwstelsel is een van deze lagen en wordt ook wel het communicatienetwerk van het lichaam genoemd. Via de hersenen wordt er namelijk door overdracht van impulsen (prikkels) gecommuniceerd met de rest van het lichaam. Als deze prikkeloverdracht goed functioneert, worden de signalen aan alle delen van het lichaam duidelijk doorgegeven en kunnen energieblokkades worden opgespoord. Zonder een goede geleiding kunnen functies van het menselijk lichaam stagneren.
-
DRAINAGE
In deze hectische maatschappij worden ons lichaam en geest regelmatig belast met gifstoffen in geestelijke en stoffelijke vorm. Doordat ons lichaam hier dagelijks mee wordt verontreinigd, is er veel energie nodig om deze gifstoffen af te voeren. Indien de gifstoffen niet kunnen worden afgevoerd, kan dit invloed hebben op het communicatienetwerk van het lichaam waardoor het genezingsproces kan vertragen. Het is daarom van belang om onszelf regelmatig te reinigen van geestelijke en stoffelijke ballast.
-
VOEDING
Een goede voeding is nodig om het lichaam te voorzien van voedingsstoffen die we nodig hebben om optimaal te functioneren. Als het lichaam onjuiste voeding krijgt, kan dat leiden tot ziekte. Deze onjuiste voeding kan bestaan uit simpelweg ongezonde voeding, maar ook uit (gezonde) voeding die eerst wellicht goed voelde maar op een bepaald moment niet meer. We noemen dit ook wel de verdraagzaamheid van deze stoffelijke vorm van voeding. De verdraagzaamheid kan invloed hebben op het functioneren van ons menselijk lichaam en op onze psyche.
Naast de fysieke vorm van de voeding is er ook een geestelijke vorm van voeding. Zo worden we door onze omgeving dagelijks gevoed door bijvoorbeeld uitdagingen, verwachtingen en overtuigingen. Geestelijke voeding kan echter ook vergiftigend werken, denk bijvoorbeeld aan oordelen en verwachtingen van anderen. Door je bewust te worden van belemmerende geestelijke voeding en deze op een andere manier te benaderen, zal er sneller genezing plaatsvinden. Natuurlijk heeft vreugde een positief effect op het lichaam maar de invloed van jaloezie en boosheid mogen niet onderschat worden. Bij een gebrek aan passende voeding komen er te veel gifstoffen in het lichaam waardoor de hersenen geen geestelijke ballast kunnen verwerken.
-
GEESTELIJK WELZIJN
Fysieke, emotionele, mentale, spirituele en energetische aspecten van een mens zijn met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar. Het is daarom belangrijk om naast fysieke gesteldheid, ook naar de emoties en gedragspatronen te kijken. Door bewust te worden van bepaalde belemmerde patronen die mogelijk het helingsproces beïnvloeden, kun je deze denk- en gedragspatronen veranderen. Als laatste stap is het dus belangrijk op zoek te gaan naar deze patronen en te kijken hoe deze op een gezonde manier doorbroken en losgelaten kunnen worden.
a. Handelen vanuit de kennis van de primaire fasen van ziekten: -verlaagde vitaliteit; -abnormale samenstelling van bloed en lymfe; -verzameling en opeenhoping van afvalmateriaal, ziekteproducten en vergiften.
b. De therapie voedt de behoefte tot kennis: Natuurwetten, verantwoorde voedselkeuze en voedselcombinaties, homeopathische, biochemische en plantaardige geneesmiddelen.
c. Aandacht voor mentale als ook spirituele geneeswijzen naast mechanische therapie zoals; massage en reflextherapie.
d. Aandacht voor polariteit.
e. Uitgangspunt; hoe vrijer levenskracht het organisme binnen kan stromen, des te groter de vitaliteit en weerstand als ook de kracht tot herstel.
Tot zover de 5 natuurgerichte principes van BATC.
Leonardo da Vinci ‘s Hexagram uit 1492
Men kan het menselijk lichaam beschrijven als een instrument dat wordt gebruikt door de harmonieuze werking tussen de hoge en lage chakra’s en ze te combineren. Prachtig besefte dat Leonardo da Vinci, bij plaatsing van het menselijk lichaam in de Ster van David (proberen om een menselijk figuur, hoofd en handen en voeten plakken voorstellen dat in een patroon van de Jodenster).
De menselijke natuur is dan ook om het combineren spirituele wereld van de materiele wereld. Weten hoe ze een hoger doel en inzichten in elke dagelijkse handeling, maar ook weten om spirituele boodschappen die hij ontvangt op een fysieke manier te uiten.
We leven in een wereld waar de enige mogelijke verbinding tussen de fysieke en geestelijke wereld en onze essentie in dit leven is het creëren van de verbinding. Aan de ene kant niet alleen geestelijk en toch was niet alleen fysiek, maar de mogelijkheid om elke dag leven met de informatie die wij hebben ontvangen in een spirituele essentie.
Hexagram uit 1492 tekening van Leonardo da Vinci (1452-1519)
Dit is de meest bekende versie van Leonardo da Vinci’s schilderkunst, de Man van Vitruvius (c.1485)
Academia, Venetië, die pentagram in plaats Hexagram heeft. De begeleidende tekst door Leonardo da Vinci is geschreven in spiegelschrift. Uit; davincicat09.blogspot.com
Hippocrates
Leuk om eens te lezen hoe Hippocrates Eed was. Hippocrates werd geboren op Kos in 460 voor Chr. Hij behoorde de aristocratische familie van de Asclepiaden die gezegd weer rechtstreeks afstammen van de god Asclepios. Deze laatste was ten tijde van Homeros (8e eeuw voor Chr.) nog geen god maar de prins van Tricca in Thessalië (noord Griekenland) en was bekend om zijn medische kennis. De familie van Asclepiaden was reeds in de 5e eeuw voor Chr. beroemd omwille van zijn medische kennis en diensten die ze had bewezen aan het vaderland.
Zoals het de gewoonte was in zijn familie werd ook aan Hippocrates de geneeskunde onderwezen van vader op zoon. De opleiding van een goed arts bestond in de oudheid wellicht uit de studie van de retoria en de filesofie. De geneeskunde werd vooral mondeling en praktisch onderwezen.
Nochtans zou Hippocrates reeds hebben kunnen genieten van door zijn grootvader geschreven medische geschriften, misschien over chirurgie. Na zijn opleiding in familiekring oefende Hippocrates eerst de geneeskunde uit op Kos. Hij huwde er en kreeg twee zonen die eveneens een medische opleiding genoten en een dochter.
De medische opleiding werd in de volgende geslachten verdergezet. Ten tijde van Hippocrates waren de artsen mannen. De eerste getuigenis over een vrouwelijke arts dateert uit het midden van de IVde eeuw voor Chr. Na de dood van zijn ouders vertrok hij met zijn kinderen naar Thessalië.
Dit moet voor de jaren 420 voor Chr. geweest zijn. Hij zou wel nog nauwe contacten onderhouden met zijn geboortestad Kos maar zou er nooit meer terugkeren. Ook buiten Thessalië zou Hippocrates actief zijn geweest, met als verste uitlopers de steden Athene, Delphi, Korinthe en de eilanden Syros en Delos in het zuiden en de stad Odessa op de oostkust van de Zwarte Zee.
Hippocrates stierf in Larissa, een stad in Thessalië, op hoge leeftijd. De ons overgeleverde bronnen situeren zijn dood tussen de jaren 375 en 351 voor Chr.
In mei 2022 waren mijn man en ik op Kos…op de plek waar Hippocrates zijn volgelingen leerde…..
Eed van Hippocrates (originele tekst)
Ik zweer bij Apollo, de Genezer, bij Asclepius, Hygieia et Panaceia, en bij alle goden en godinnen, die ik tot getuigen roep, dat ik deze eed en deze verklaring, naar beste weten en vermogen, zal nakomen. Ik zal hem, die deze kunst aan mij heeft onderwezen, beschouwen als een vader, hem laten delen in mijn levensonderhoud, en, als hij in schulden of nood zou geraken, hem op zijn verzoek steun verlenen.
Zijn zonen zal ik gelijk stellen met mijn eigen broers; ik zal hun, als zij de wens daartoe te kennen geven, deze kunst leren zonder vergoeding en zonder schuldbewijs; tot mijn voorschriften, voordrachten en heel mijn verdere onderricht zal ik toegang geven aan mijn zonen, aan die van mijn leermeester en aan die leerlingen die zich bij mij hebben ingeschreven en gehouden zijn aan de medische wet; maar aan niemand anders.
Ik zal dieetregels naar beste weten en vermogen aanwenden tot heil der zieken, nooit tot hun verderf of schade. Ik zal niemand een dodelijk geneesmiddel toedienen, ook niet aan iemand die dit van mij vraagt; zelfs een aanwijzing in die richting zal ik niet verstrekken. Ik zal nooit aan een vrouw een middel toedienen ter vernietiging van ontkiemend leven. Ik zal mijn leven en mijn kunst steeds zuiver en rein bewaren. Ik zal geen operaties uitvoeren, zelfs niet bij lijders aan blaasstenen, maar ik zal dat werk aan deskundigen overlaten.
In welk huis ik ook binnentreed, ik zal er alleen binnengaan om de zieken te helpen; nooit zal ik er willens en wetens enig onrecht doen, in het bijzonder mij nooit schuldig te maken aan sexuele omgang met man of vrouw, vrije of slaaf. Ik zal, wat ik bij de uitoefening van mijn beroep ook zal horen of zien, of ook daarbuiten, over het leven van mensen te weten kom aan dingen, die nooit bekend mogen worden, in stilzwijgen bewaren, en het beginsel hooghouden, dat dingen die mij zo bekend worden vallen onder de plicht van geheimhouding.
Als ik deze eed trouw in acht neem en niet ontwijd, moge ik dan in mijn leven en in mijn kunst gezegend worden, en aanzien genieten bij alle mensen, te allen tijde, – maar als ik hem schend en meinedig word, dan wil ik het tegendeel ondergaan. Vertaling uit Hermeneus 53 (1981) (in enigszins gewijzigde vorm overgenomen uit: Drs.A.B.van Gool, Hellas en Rome met hun voorgeschiedenis, 1976, Dekker & van de Vegt, Nijmegen, p.158)